1

Тема: Датування: невідповідності

В метричних книгах православних церков Васильківського повіту Київської губернії за 1841 рік зустрічаються записи, згідно з якими місяць лютий нараховує не 28 днів, а 31 день.
Так, 31 лютого в Преображенській церкві м-ка Біла Церква було охрещено 4 немовлят: Іван Мимренко, Марія Сидорянська, Юхим Різниченко та Іван Ткаченко, з яких троє народилися 29 лютого, а останній 30-го. Наступне хрещення відбулося 3 березня. (ЦДІАК, ф. 127, оп. 1012, спр. 2015А, арк. 1547зв.-1549).
Також при цій церкві 29 лютого відбулося поховання трьох осіб, померлих 27-го числа (ЦДІАК, ф. 127, оп. 1012, спр. 2015А, арк. 1593зв.-1594).
Окрім Білої Церкви подібні календарні дати за 1841 рік зустрічаються також в інших церквах:
29 лютого на Рокитнянському кладовищі похована Дорофія Тараненка, померлого 28-го числа (ЦДІАК, ф. 127, оп. 1012, спр. 2017, арк. 662зв.-663).
29 лютого в церкві с. Яблунівка охрещена Євдокія Матвієнко, що народилася напередодні (ЦДІАК, ф. 127, оп. 1012, спр. 2017, арк. 837зв.-838).
Того ж 29 лютого на Яблунівському парафіяльному кладовищі поховано трьох покійників: Єлизавету Дзюман (померла 26 лютого), Марію Коваленко і Захара Скоропаденка (померли 27 лютого) (ЦДІАК, ф. 127, оп. 1012, спр. 2017, арк. 875зв.-877).

Спасибо сказали: DVK_Dmitriy, kbg_dnepr, nfs79, enskada, АндрійБЦ, olyvd6

Поделиться

2

Re: Датування: невідповідності

В Радомисльському повіті зустрів таку невідповідність:

- в метричній книзі 1849 року на дату весілля чоловік записаний 1829 р.н. (20 років), а дружина - 1830 р.н. (19 років)
- в переписі 1897 року вказано. що чоловіку 70 років (1827 р.н.), а дружині 69 років (1828 р.н.)


якій інформації більше довіряти?

Шукаю предків за такими прізвищами: Попруга, Козиренко, Майстренко, Самійленко (Самойленко), Мухоїд, Богдан, Микитенко (Нікітенко), Клоченок, Котляр, Кузьменко, Власенко, Харченко, Шеремета

Поліський район, Київської області: смт.Поліське (Хабне), с.Варовичі, с.Буда-Варовичі, с.Мартиновичі, с.Максимовичі, с.Млачівка

Поделиться

3

Re: Датування: невідповідності

Безумовно метриці, бо в перепису ніхто ж документів не перевіряв, а під час шлюбу (в метриці) люди ще були у тому віці, коли краще пам'ятали свій вік

Пошук предків: Глушак (Брянськ.) Ковальов Федосенко (Могилевськ.)
Оглотков (Горбат. п. НГГ) Алькин Душин Жарков Кульдішов Баландин (Симб. губ.)
Клишкін Власенко Сакунов Кучерявенко (Глухів)
Кириченко Бондаренко Білоус Страшний (Новомоск. Дніпроп.)
Спасибо сказали: IRON1

Поделиться

4

Re: Датування: невідповідності

IRON пишет:

В Радомисльському повіті зустрів таку невідповідність:

- в метричній книзі 1849 року на дату весілля чоловік записаний 1829 р.н. (20 років), а дружина - 1830 р.н. (19 років)
- в переписі 1897 року вказано. що чоловіку 70 років (1827 р.н.), а дружині 69 років (1828 р.н.)


якій інформації більше довіряти?

часто таке зустрічаю, довіряю тим датам, які знаходжу найранішні.

Спасибо сказали: IRON2

Поделиться

5 (09-03-2015 20:07:20 отредактировано Vlad S.)

Re: Датування: невідповідності

IRON пишет:

В Радомисльському повіті зустрів таку невідповідність:

- в метричній книзі 1849 року на дату весілля чоловік записаний 1829 р.н. (20 років), а дружина - 1830 р.н. (19 років)
- в переписі 1897 року вказано. що чоловіку 70 років (1827 р.н.), а дружині 69 років (1828 р.н.)


якій інформації більше довіряти?

майже завжди в переписах не вірні дати були. Ймовірно, просто питали людей і записували, що ті скажуть без перевірки метрик

Херсон губ Сердюк Задорожний Москалець С(Ш)ушко Білий; Піщане Переяслав полк Шарата Чмир Прилипко; Галичина Ільків Ilkow Рабик Гавриляк Келлер Keller Боднар Кохан Щавинський Червинський Чайкі[о]вський Папп; Могильов губ Тве[a]рдовский Немиленцев Шпаков; Моринці Артеменко Філіпович А(Га)ркуша; Новосілки Київ пов Кучер Ігнат'єв Кошевий Михайлов Малишенко Федоров; Київ Коноваленко R1A1A/T2B5

Поделиться

6

Re: Датування: невідповідності

якби ж лише дати, часто й імена, по-батькові писали інші!

Спасибо сказали: Оленка2

Поделиться

7

Re: Датування: невідповідності

Могу сказать, что и в метриках большое количество несоответствий. Например, по записи смерти у ребенка один возраст, а по дате рождения совсем другой. И такое встречается в МК  ПО Белошицкой Слободе Сосницкого уезда чуть ли не у каждого третьего. По исповедным росписям той же деревни мужья всегда были старше жен. А вот в ревизиях уже те же жены бывали старше своих супругов на пару лет.

Поделиться

8

Re: Датування: невідповідності

о и пишет:

Могу сказать, что и в метриках большое количество несоответствий. Например, по записи смерти у ребенка один возраст, а по дате рождения совсем другой. И такое встречается в МК  ПО Белошицкой Слободе Сосницкого уезда чуть ли не у каждого третьего. По исповедным росписям той же деревни мужья всегда были старше жен. А вот в ревизиях уже те же жены бывали старше своих супругов на пару лет.

Так, невірності в записах про шлюб і про смерть я теж зустрічав по Олександрійському повіту, але все таки вважаю, що записи про народження це найбільш точні дати, які ми можемо мати

Херсон губ Сердюк Задорожний Москалець С(Ш)ушко Білий; Піщане Переяслав полк Шарата Чмир Прилипко; Галичина Ільків Ilkow Рабик Гавриляк Келлер Keller Боднар Кохан Щавинський Червинський Чайкі[о]вський Папп; Могильов губ Тве[a]рдовский Немиленцев Шпаков; Моринці Артеменко Філіпович А(Га)ркуша; Новосілки Київ пов Кучер Ігнат'єв Кошевий Михайлов Малишенко Федоров; Київ Коноваленко R1A1A/T2B5
Спасибо сказали: Balymba2

Поделиться

9 (09-03-2015 22:26:34 отредактировано yavsyuha)

Re: Датування: невідповідності

Найменш достовірна інформація в записах про смерть, розбіжності можуть сягати й 10 років і навіть більше як в один, так і в інший бік. Особливе недовір'я викликають круглі літа, причому в усіх документах.
На другому місці за "неправдивістю" йдуть сповідки. Воно й зрозуміло, в них головне сповідувався - ні. Здавалося хоча-б до дітей близько 7 років повинно було бути більш ретельне відношення, на жаль й тут є неспівпадіння.
Ревізські казки документ фінансовий, тому там помилки зустрічаються рідше, але тільки у чоловіків та "новорожденныхъ", вік жінок після шлюбу рідко співпадає з віком в попередніх ревізіях, коли вони ще дівкували в батьківському домі.
Запис про народження - ось абсолюно надійна дата, таж ні. Зустрічаються й дублі з різницею в декілька місяців, якийсь час в "моїй" церкві був "феномен 1січня", коли на цю дату припадало до 5-7 записів з 20-25ти за весь січень.
А одного разу зустрівся з рішенням консисторії виправити дату народження 20ти-річної жінки рівно на один рік наперед. Тобто свого часу прозріли майбуття й записали прийдешнє.
Певно знімали копії з декількох  загинувших МК , й переплутали, на часину, дві з них. А може й не на часину, й не дві. Бо рідко комусь в селі треба було так нагально виправити дату, що дійшли до консисторії.
Треба також знати, що велися попереді записи. Начальство зобов'язовувало робити їх в спеціальному зошиті, чи записнику, але звичайно-ж писали на чому прийдеться, а потім ті папірці вигрібали з різних кишень й давали комусь молодшому переписати в книгу. Якісь загубилися, якісь переплуталися, якісь двічі під руку підвернулися, а в якихось не розібралися й приписали дитину іншій парі, заодно сплутавши ім'я й стать. А ти потім міркуєш чому народилася дівчинка а через місяць помер хлопчик.

І день іде, і ніч іде ...

Пошук предків Євуг, Біловодськ, Старобільськ.
Search ancestors Yevsuh, Belovodsk, Starobelsk. Поиск предков Евсуг, Беловодск, Старобельск.

Поделиться

10

Re: Датування: невідповідності

yavsyuha пишет:

Запис про народження - ось абсолюно надійна дата, таж ні. Зустрічаються й дублі з різницею в декілька місяців, якийсь час в "моїй" церкві був "феномен 1січня", коли на цю дату припадало до 5-7 записів з 20-25ти за весь січень..

зустрічав схоже у записах про смерть! перший запис, а через декілька днів чи тиждень другий аналогічний.

Спасибо сказали: Алёна2

Поделиться

11

Re: Датування: невідповідності

yavsyuha пишет:

Найменш достовірна інформація в записах про смерть, розбіжності можуть сягати й 10 років і навіть більше як в один, так і в інший бік. Особливе недовір'я викликають круглі літа, причому в усіх документах.
На другому місці за "неправдивістю" йдуть сповідки. Воно й зрозуміло, в них головне сповідувався - ні. Здавалося хоча-б до дітей близько 7 років повинно було бути більш ретельне відношення, на жаль й тут є неспівпадіння.
Ревізські казки документ фінансовий, тому там помилки зустрічаються рідше, але тільки у чоловіків та "новорожденныхъ", вік жінок після шлюбу рідко співпадає з віком в попередніх ревізіях, коли вони ще дівкували в батьківському домі.
Запис про народження - ось абсолюно надійна дата, таж ні. Зустрічаються й дублі з різницею в декілька місяців, якийсь час в "моїй" церкві був "феномен 1січня", коли на цю дату припадало до 5-7 записів з 20-25ти за весь січень.
А одного разу зустрівся з рішенням консисторії виправити дату народження 20ти-річної жінки рівно на один рік наперед. Тобто свого часу прозріли майбуття й записали прийдешнє.
Певно знімали копії з декількох  загинувших МК , й переплутали, на часину, дві з них. А може й не на часину, й не дві. Бо рідко комусь в селі треба було так нагально виправити дату, що дійшли до консисторії.
Треба також знати, що велися попереді записи. Начальство зобов'язовувало робити їх в спеціальному зошиті, чи записнику, але звичайно-ж писали на чому прийдеться, а потім ті папірці вигрібали з різних кишень й давали комусь молодшому переписати в книгу. Якісь загубилися, якісь переплуталися, якісь двічі під руку підвернулися, а в якихось не розібралися й приписали дитину іншій парі, заодно сплутавши ім'я й стать. А ти потім міркуєш чому народилася дівчинка а через місяць помер хлопчик.

А "феномен 1 січня" стосувався і дівчат чи виключно хлопців?

Турецький (придомок Попович), Левкун, Юращук, Стефурак, Кріпчук, Козьмин, Шовгенюк, Зеленевич, Ревтюк, Ґрещук, Вертипорох, Ківнюк, Чуревич, Панько, Данилюк, Жолоб, Мельничук, Ванджура, Козловський, Лесюк, Горішний, Попик, Ісайчук, Абрамюк, Менів (Менюк), Дмитрук, Дудка, Микитишин, Литвинюк, Gut

І-Р37/ Н

Поделиться

12

Re: Датування: невідповідності

Теж маю схожий випадок - двічі записано про хрещення однієї і тієї ж людини. Запис зроблено двома різними священниками. Перший пише, що дитина народилась 10.03.1894 року, а охрещена 11.03.1894 року. Інший священник пише, що дитина народилась 12.03.1894 року і цього ж дня була охрещена.

Турецький (придомок Попович), Левкун, Юращук, Стефурак, Кріпчук, Козьмин, Шовгенюк, Зеленевич, Ревтюк, Ґрещук, Вертипорох, Ківнюк, Чуревич, Панько, Данилюк, Жолоб, Мельничук, Ванджура, Козловський, Лесюк, Горішний, Попик, Ісайчук, Абрамюк, Менів (Менюк), Дмитрук, Дудка, Микитишин, Литвинюк, Gut

І-Р37/ Н
Спасибо сказали: Алёна2

Поделиться

13

Re: Датування: невідповідності

Balymba пишет:
yavsyuha пишет:

... , якийсь час в "моїй" церкві був "феномен 1січня", коли на цю дату припадало до 5-7 записів з 20-25ти за весь січень. ...
.

А "феномен 1 січня" стосувався і дівчат чи виключно хлопців?

Ось записи за 1,01,1870: Іуліанія - 3 душі, Стефанъ, Иванъ, Евгенія, Иванъ, Меланія, Василій.
Ось за 1,01,1872: Анастасія, Петръ, Іуліанія, Евгенія, Стефанъ, Стефанъ.

http://forum.genoua.name/viewtopic.php?id=747&p=2

P.S. Вибачте за затримку, не було зв'язку.

І день іде, і ніч іде ...

Пошук предків Євуг, Біловодськ, Старобільськ.
Search ancestors Yevsuh, Belovodsk, Starobelsk. Поиск предков Евсуг, Беловодск, Старобельск.
Спасибо сказали: Balymba1

Поделиться

14

Re: Датування: невідповідності

yavsyuha пишет:

... , якийсь час в "моїй" церкві був "феномен 1січня", коли на цю дату припадало до 5-7 записів з 20-25ти за весь січень. ...
.

А "феномен 1 січня" стосувався і дівчат чи виключно хлопців?

Ось записи за 1,01,1870: Іуліанія - 3 душі, Стефанъ, Иванъ, Евгенія, Иванъ, Меланія, Василій.
Ось за 1,01,1872: Анастасія, Петръ, Іуліанія, Евгенія, Стефанъ, Стефанъ.

http://forum.genoua.name/viewtopic.php?id=747&p=2

P.S. Вибачте за затримку, не було зв'язку.

У нас такий феномен характерний протягом всього 19 і першої половини 20 століття, його відголоски дійшли аж до кінця 1950-х років. Стосувалось це майже винятково хлопців і було пов'язано з специфікою набору до австрійського війська - при наборі враховувався тільки рік народження, але не дата. Тобто одночасно підлягали призову і ті хто народився в січні і ті хто в грудні певного року. Тому родичі при хрещенні дитини чоловічої статі, яка народилася в кінці року і приховували її народження до настання 1 січня "аби рік не рахувався".

Турецький (придомок Попович), Левкун, Юращук, Стефурак, Кріпчук, Козьмин, Шовгенюк, Зеленевич, Ревтюк, Ґрещук, Вертипорох, Ківнюк, Чуревич, Панько, Данилюк, Жолоб, Мельничук, Ванджура, Козловський, Лесюк, Горішний, Попик, Ісайчук, Абрамюк, Менів (Менюк), Дмитрук, Дудка, Микитишин, Литвинюк, Gut

І-Р37/ Н
Спасибо сказали: litar Л, Мариненко, Vlad S.3

Поделиться

15

Re: Датування: невідповідності

Old Stary пишет:

В метричних книгах православних церков Васильківського повіту Київської губернії за 1841 рік зустрічаються записи, згідно з якими місяць лютий нараховує не 28 днів, а 31 день.
Так, 31 лютого в Преображенській церкві м-ка Біла Церква було охрещено 4 немовлят: Іван Мимренко, Марія Сидорянська, Юхим Різниченко та Іван Ткаченко, з яких троє народилися 29 лютого, а останній 30-го. Наступне хрещення відбулося 3 березня. (ЦДІАК, ф. 127, оп. 1012, спр. 2015А, арк. 1547зв.-1549).
Також при цій церкві 29 лютого відбулося поховання трьох осіб, померлих 27-го числа (ЦДІАК, ф. 127, оп. 1012, спр. 2015А, арк. 1593зв.-1594).
Окрім Білої Церкви подібні календарні дати за 1841 рік зустрічаються також в інших церквах:
29 лютого на Рокитнянському кладовищі похована Дорофія Тараненка, померлого 28-го числа (ЦДІАК, ф. 127, оп. 1012, спр. 2017, арк. 662зв.-663).
29 лютого в церкві с. Яблунівка охрещена Євдокія Матвієнко, що народилася напередодні (ЦДІАК, ф. 127, оп. 1012, спр. 2017, арк. 837зв.-838).
Того ж 29 лютого на Яблунівському парафіяльному кладовищі поховано трьох покійників: Єлизавету Дзюман (померла 26 лютого), Марію Коваленко і Захара Скоропаденка (померли 27 лютого) (ЦДІАК, ф. 127, оп. 1012, спр. 2017, арк. 875зв.-877).

У меня максимум было что-то как помню 34 дня.

Романюк, Хопта, Наливайко, Плищук, Лискович, Огерук (Ивано-Франковская область, Надворнянский район).

Поделиться

16 (04-04-2015 22:13:39 отредактировано DmitroR-2)

Re: Датування: невідповідності

Встречал также что человек "умирал 2 раза" с разницей в 1 или 1,5 месяца. С чем это было связано до сих пор гадаю.

Романюк, Хопта, Наливайко, Плищук, Лискович, Огерук (Ивано-Франковская область, Надворнянский район).
Спасибо сказали: Мариненко, nfs792

Поделиться

17 (17-03-2016 16:16:36 отредактировано Old Stary)

Re: Датування: невідповідності

Тільки що звернув увагу на те, що католицьких метриках другої половини 19 ст. (а саме Білоцерківський костьол) іноді дати подаються за юліанським календарем, тобто державним.
Так, смерть графа Владислава Браницького подана 5 липня 1884 р., тоді як на меморіальній дошці в Білоцерківському костелі стоїть "5/17 lipca 1884". 17 липня - це григоріанський календар.

Не знаю, випадок чи система. Бо водночас метрики закінчуються 13 січням, це по юліанському 1 січня
Схиляюсь до думки, що це випадково. Можливо у випадку з Браницьким дата взята з офіційної переписки з приводу його смерті, що велась між російськими чиновниками.

Спасибо сказали: DVK_Dmitriy, Оленка, LuckyLuke3

Поделиться