36

Re: Записи про НАРОДЖЕННЯ у метричних книгах

В МК Остерського повіту Чернігівської губ. другої половини ХІХ - початку ХХ ст. зустрічав поодинокі випадки коли "восприемниками" були:
1. одна людина (жінка, причому хрестила дитину у зовсім небідного священика),
2. три людини (один чоловік та дві жінки).
3. чотири людини (дві пари).

Thanks: nfs79, ГіП2

Share

37 ( 17-04-2015 10:42:00 змінене AppS )

Re: Записи про НАРОДЖЕННЯ у метричних книгах

Не треба плутати записано і було насправді. Певний період записували в батьках тільки тата, але ж ви не думаєте, що один він зміг все провернути.
Були нормативи, що регулювали форму запису і тому вони, переважно, стандартизовані по всім приходам за один час.

Share

38 ( 17-04-2015 10:37:01 змінене bobrownik )

Re: Записи про НАРОДЖЕННЯ у метричних книгах

Про стандарти згоден. Але запис є запис. Маємо те, що маємо.

А ще десь у тогочасній літературі зустрічав роз*яснення священикам, чи
можна хрестити фактично з одним хрещеним, а другого (другу) просто
дописувати, якщо той відсутній, а батьки хочуть взяти його за кума. Треба пошукати.

Thanks: ГіП1

Share

39

Re: Записи про НАРОДЖЕННЯ у метричних книгах

Знайшов.

Можно ли отсутствующее лицо допустить в восприемники крещаемому младенцу?
При крещении мальчика, по словам Требника, довлеет один восприемник, а при крещении девочки - восприемница. Следовательно, лица не безусловно нужные при крещении, т.е., восприемница при крещении мальчика, а восприемник при крещении девочки, по желанию родителей, могут быть избраны заочно.

Share

40

Re: Записи про НАРОДЖЕННЯ у метричних книгах

AppS пише:

Мариненко

Навіть не знаю! у рос. імперії дозволяли лише одного/одну хрещеного, у речі посполитій було двоє хрещених, а тут аж чотири!
і останні дві, наче як пізніше дописані... чи не могли змінити хрещених?

Це Ви з якогось закону таке вичитали чи просто на основі того, що в метриках по одному вказувалось?

десь читав про це та й метрики підтверджують.
навіть у вікіпедії є:
Стародавні ж церковні правила передбачали одного хрещеного (тієї ж статі, що й похресник).
https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%A5%D1 … 0%BA%D0%B8

Share

41

Re: Записи про НАРОДЖЕННЯ у метричних книгах

Мариненко пише:
AppS пише:

Мариненко

Навіть не знаю! у рос. імперії дозволяли лише одного/одну хрещеного, у речі посполитій було двоє хрещених, а тут аж чотири!
і останні дві, наче як пізніше дописані... чи не могли змінити хрещених?

Це Ви з якогось закону таке вичитали чи просто на основі того, що в метриках по одному вказувалось?

десь читав про це та й метрики підтверджують.
навіть у вікіпедії є:
Стародавні ж церковні правила передбачали одного хрещеного (тієї ж статі, що й похресник).
https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%A5%D1 … 0%BA%D0%B8

Тобто за православною традицією кровні родичі не могли бути хрещеними батьками?

Левицький г.Рогаля, Левкун, Юращук, Стефурак, Кріпчук, Козьмин, Шовгенюк, Зеленевич, Ревтюк, Ґрещук, Вертипорох, Ківнюк, Чуревич, Панько, Данилюк, Жолоб, Мельничук, Ванджура, Козловський, Лесюк, Горішний, Попик, Дмитрук, Дудка, Микитишин, Литвинюк, Gut, Kremer
І-BY78168/ Н. Тесть,(ЧЖЖЧ) І-Р37

Share

42 ( 17-04-2015 22:08:58 змінене bobrownik )

Re: Записи про НАРОДЖЕННЯ у метричних книгах

Могли. Вони ними часто й були. Наприклад, у нас традиція (і відслідкував її років на 150 назад) брати за хрещеного рідного брата матері, якщо такий є. А як не рідного - то двоюріднього і т.д.

Thanks: Balymba1

Share

43

Re: Записи про НАРОДЖЕННЯ у метричних книгах

Balymba, не знаю як раніше, а зараз точно можно.

Share

44

Re: Записи про НАРОДЖЕННЯ у метричних книгах

Balymba, там є примітка-"ця заборона не є безумовно обов'язковою" smile

Share

45

Re: Записи про НАРОДЖЕННЯ у метричних книгах

Ще знайшов:

"Кто должен быть восприемником, если ночью, без восприемников, принесено будет к священнику, для крещения, слабое дитя?
Если принесенное дитя - мальчик, то священник может поставить в восприемники кого нибудь из взрослых мужчин, имеющихся у него в доме, т.е. или сына или работника, если таковой будет; а если нет, то сам священник должен быть и восприемником. Нельзя же оставлять слабое дитя без крещения ради того, что нет восприемника. Если же принесенное для крещения дитя будет девочка, то принесшая акушерка или бабка может быть и восприемницей".

Были правила, и была практика. Не зря же семинарский курс по гомилетике и литургике включал в себя и "Практическое руководство для пастырей" (названия часто изменялись)

Thanks: Т.В., Алена2

Share

46 ( 18-04-2015 11:55:03 змінене AppS )

Re: Записи про НАРОДЖЕННЯ у метричних книгах

bobrownik пише:

Знайшов.

Можно ли отсутствующее лицо допустить в восприемники крещаемому младенцу?
При крещении мальчика, по словам Требника, довлеет один восприемник, а при крещении девочки - восприемница. Следовательно, лица не безусловно нужные при крещении, т.е., восприемница при крещении мальчика, а восприемник при крещении девочки, по желанию родителей, могут быть избраны заочно.

Що Ви знайшли і за який рік?

наприклад з книги за 1888р.

+ Читати більше

Восприемники

При крещении как младенцев, так и возрастных необходимо должны быть восприемники
(Const apost 3. 16, св. Дион. Ареоп. De eccl. bapt. cap. 2 Тертул. о крещ. 8. Прав. катих. 81 стр. Треб. крещ. и пр.).
При крещении возрастных, восприемники служат свидетелями и поручителями веры и обетов крещаемого и, таким образом, устраняют в крещении их всякий обман, подлог, лицемерие и пр., и отвечают на вопросы при крещении за таких, которые, по болезни, не могут давать ответов сами за себя (VI всел. соб. пр. 59. VII всел. соб. пр. 14. Карф. пр. 54).
При крещении детей, восприемники произносят за них исповедание веры и необходимые ответы, а в последствии обязаны принять на себя попечение о их духовном воспитании, т.е. утверждении их в вере и благочестии (О долж. пресв. § 87 прав. Кат. 81, стр. и пр.).
Восприемников обыкновенно бывает два: мужчина и женщина. Впрочем, их может быть и больше; но все другие лица, кроме первой пары, считаются уже не восприемниками, а свидетелями крещения (Синод, ук. 1834 г., 18 Июн.).
В случае же нужды, при младенце мужского пола довольно одного только восприемника, и при младенце женского пола — одной только восприемницы; наконец, в нужде смертной крещение может быть совершаемо даже и без восприемников
(Больш. треб. указ. пред крещ. Л. 7на обор.).
Восприемниками могут быть только лица православнаго исповедания и «знающие нужные члены веры ко спасению; понеже восприемник зде держит лице крещаемаго и обеты за него Богу творит» (О долж. пресв. приходск. § 80).
Если же по причинам «политическим» случилось бы быть и иноверному лицу восприемником, то он обязан читать Символ веры Православной Церкви (Там же, примеч. 2-е.).

відповідно потрібні настанови для першої половини 19 ст.

Thanks: nfs791

Share

47

Re: Записи про НАРОДЖЕННЯ у метричних книгах

Требник - основное практическое руководство
Є в мене і першої половини ХІХ ст. (репринт), і другої (оригінал)

Share

48 ( 04-07-2015 18:23:03 змінене ktaras )

Re: Записи про НАРОДЖЕННЯ у метричних книгах

Ось така ситуація.

Наприклад, у метричній книзі церки с. Очеретуватого (Катеринославська губернія Новомосковський повіт) є запис про народження дитини, батьки якої з Полтавської губернії Кобеляцького повіту... Тобто я припускаю, що батьки сюди переселилися ще до народження дитини.
Але проблема в тому, що ця церква була єдина десь на 4-5 навколишніх сіл. Тобто, виходить, що достеменно неможливо визначити, в якому саме із цих сіл проживала ця родина, а можна лише стверджувати, що дитина хрестилася в Очеретуватому, так?

49 ( 04-07-2015 22:33:59 змінене Vlad S. )

Re: Записи про НАРОДЖЕННЯ у метричних книгах

ktaras пише:

Ось така ситуація.

Наприклад, у метричній книзі церки с. Очеретуватого (Катеринославська губернія Новомосковський повіт) є запис про народження дитини, батьки якої з Полтавської губернії Кобеляцького повіту... Тобто я припускаю, що батьки сюди переселилися ще до народження дитини.
Але проблема в тому, що ця церква була єдина десь на 4-5 навколишніх сіл. Тобто, виходить, що достеменно неможливо визначити, в якому саме із цих сіл проживала ця родина, а можна лише стверджувати, що дитина хрестилася в Очеретуватому, так?

Так, і це не значить, що вони точно переселилися. Вони могли повернутися назад або поїхати кудись далі. Тільки аналіз наступних МК та інших джерел цього ж приходу (або інших в окрузі, якщо такі з'явились) дасть змогу встановити чи вони залишились і де саме

Херсон губ Сердюк Задорожний Москалець С(Ш)ушко Білий; Піщане Переяслав полк Шарата Чмир Прилипко; Галичина Ільків Ilkow Рабик Гавриляк Келлер Keller Боднар Кохан Щавинський Червинський Чайкі[о]вський Папп; Могильов губ Тве[a]рдовский Немиленцев Шпаков; Моринці Артеменко Філіпович А(Га)ркуша; Новосілки Київ пов Кучер Ігнат'єв Кошевий Михайлов Малишенко Федоров; Київ Коноваленко R1A1A/T2B5
Thanks: ktaras, Алена2

Share

50

Re: Записи про НАРОДЖЕННЯ у метричних книгах

В метрических книгах часто встречаются записи о крещении двойни.

А встречались ли вам записи о крещении тройни и более детей?

Share

51

Re: Записи про НАРОДЖЕННЯ у метричних книгах

Алёна, оце як ви запитали, то й задумався, що навіть записів про народження трійні й більше не пам'ятаю!

Thanks: Алена1

Share

52

Re: Записи про НАРОДЖЕННЯ у метричних книгах

Тройню встречал.

Кременецкие, Лазаренко, Бабенко, Чаплины, Абакумовы, Орловы, Белоконь, Тхор.
Интересуюсь родом Кременецких от Аслана-Мурзы-Челебея.
Thanks: Алена1

Share

53

Re: Записи про НАРОДЖЕННЯ у метричних книгах

Мариненко пише:

Алёна, оце як ви запитали, то й задумався, що навіть записів про народження трійні й більше не пам'ятаю!

село Мала Токмачка 1903 рік

Post's attachments

IMG_3892_Odiyaka.jpg 218.51 kb, 1 downloads since 2015-09-03 

You don't have the permssions to download the attachments of this post.
Анцестори: Преображенка- Денисенко Панченко Баран Скляр Сиротенко Скидан Чехов Педан Монець Шкитько Проскура Тряпишка Терлецький Писаренко Невінчаний Ткаченко; Токмачка- Глухий Астіон Мельник Пінчук Коноваленко; Омельник- Петрашка Моргун; Олександрівка- Понедільний

Share

54

Re: Записи про НАРОДЖЕННЯ у метричних книгах

d_sergiy пише:
Мариненко пише:

Алёна, оце як ви запитали, то й задумався, що навіть записів про народження трійні й більше не пам'ятаю!

село Мала Токмачка 1903 рік

І всі три Параскеви? Як же їх розрізняти?

Левицький г.Рогаля, Левкун, Юращук, Стефурак, Кріпчук, Козьмин, Шовгенюк, Зеленевич, Ревтюк, Ґрещук, Вертипорох, Ківнюк, Чуревич, Панько, Данилюк, Жолоб, Мельничук, Ванджура, Козловський, Лесюк, Горішний, Попик, Дмитрук, Дудка, Микитишин, Литвинюк, Gut, Kremer
І-BY78168/ Н. Тесть,(ЧЖЖЧ) І-Р37

Share

55

Re: Записи про НАРОДЖЕННЯ у метричних книгах

d_sergiy пише:

село Мала Токмачка 1903 рік

Вот это да!!! smile
Уникальный пример!!!

Благодарю, Сергей!!!

Share

56

Re: Записи про НАРОДЖЕННЯ у метричних книгах

І всі три Параскеви? Як же їх розрізняти?

Параскева, парася, параська.

Коли добром ніхто не дасть нам світла, – Його здобути треба – не молить,
Бо без борні нікчемні всі молитви. І свічки мирної не варта та країна,
Що в боротьбі її не запалила.

Share

57

Re: Записи про НАРОДЖЕННЯ у метричних книгах

Зазвичай близнята вмирали, часто обидва. Так що навряд чи існувала ця проблема.

Thanks: Алена1

Share

58

Re: Записи про НАРОДЖЕННЯ у метричних книгах

Мені пощастило 
в 1803 році у мого пращура народилась двійня два сина, Іаків та Фома, Іаків це мій пращур.

Share

59

Re: Записи про НАРОДЖЕННЯ у метричних книгах

у моего прапрадеда (отца мамы моего деда) родились в 1912 г. близнецы Сїмеонъ и Їосифъ, выжили, выростили и детей, и внуков

Поиск предков в Херсонской губ.: Лапа, Лаппа, Кривошея, Бабенко, Стародуб, Твердоступ, Дубровинский; в Екатеринославской губ.: Белемеря (Беломеря), Дядькин, Балдинов, Вергелес, Вегеря, Магдычавский, Бабич, Милюк, Коваленко, Бойе, Бабаенко, Акольцев; в Волынской губ., с. Авратын: Шлапак, Переймибіда, Порохончук; в городах Пенза и Харьков, на Дальнем Востоке: Мутилин.
Thanks: Алена1

Share

60

Re: Записи про НАРОДЖЕННЯ у метричних книгах

AppS пише:

Зазвичай близнята вмирали, часто обидва. Так що навряд чи існувала ця проблема.

З тих, що мені зустрічалися смертність не перевищувала середніх показників серед новонароджених.

Левицький г.Рогаля, Левкун, Юращук, Стефурак, Кріпчук, Козьмин, Шовгенюк, Зеленевич, Ревтюк, Ґрещук, Вертипорох, Ківнюк, Чуревич, Панько, Данилюк, Жолоб, Мельничук, Ванджура, Козловський, Лесюк, Горішний, Попик, Дмитрук, Дудка, Микитишин, Литвинюк, Gut, Kremer
І-BY78168/ Н. Тесть,(ЧЖЖЧ) І-Р37
Thanks: Алена1

Share

61

Re: Записи про НАРОДЖЕННЯ у метричних книгах

1748 замість 1749! 1826-1748=88, а не 78!

а ми потім дивуємося, чого це роки та дати не співпадають...

Share

62

Re: Записи про НАРОДЖЕННЯ у метричних книгах

Може про це вже писали... тому може повторюсь...

Працюючи по метричним православної церкви за 1800-1810 побачила особливість, що з часом буде змінена.
На цей час воспреемником пишуть тільки одну людину. По хлопчиках - чоловіка, по дівчатках - жінку.

Share

63

Re: Записи про НАРОДЖЕННЯ у метричних книгах

D_i_V_a, також помітив, що при одруженні був лише один свідок у кінці 18-поч 19 ст.

Share

64 ( 12-11-2015 15:37:11 змінене pavlena56 )

Re: Записи про НАРОДЖЕННЯ у метричних книгах

Ребята, может кто знает, что означает цифра (1) после имени в записях метрической книге о крещении? Фото не получается забросить...
"...окрещенный младенец по имени Мариан (1) ..."
Вижу такое впервые.

Ищу предков и родственников: Блиновские (с 1785 г.р. Гайсинский уезд)/  Деминские/ Сольские/ Шишковские/ Зворские/ Блажевские (Блажновские)/ Бинковские/ Боровские (Бурковские)/ Шеленговские/ Павловские

Share

65

Re: Записи про НАРОДЖЕННЯ у метричних книгах

Интересно какая могла быть причина для внесения в 1906 году записи в метрику 1874 года? ГАОО/ДАОО метрическая книга местечка Анновки Елисаветградскаго уезда, Успенскойской церкви за 1874 год, Ф.37, опись 2, дело 123, дополнительная 41-я запись после "итоговой" по всем рождениям за год: 

10 (р.) 10 (кр.) февраля 1874 года - Анна   Полтавской губ., Лубенскаго уезд., Оржицкой (?) вол., х. Духо-Иржавца (?) крестьянинъ-собственникъ Корнилiй Каллистратовъ Масенко и законная жена его Пелагiя Авсентiева, оба православные.
воспрiемники: Крест. Кiевской губ. Игнатiй Трифоновъ Ильчевскiй и крест. дер. Цыбулевки, Анновской вол. Акилина Исидорова Чередниченко.
 
Внесенъ по указу консистории отъ 5 Сентября 1906 года №15593

Post's attachments

внесение записи.jpg 257.19 kb, file has never been downloaded. 

You don't have the permssions to download the attachments of this post.
Поиск предков в Херсонской губ.: Лапа, Лаппа, Кривошея, Бабенко, Стародуб, Твердоступ, Дубровинский; в Екатеринославской губ.: Белемеря (Беломеря), Дядькин, Балдинов, Вергелес, Вегеря, Магдычавский, Бабич, Милюк, Коваленко, Бойе, Бабаенко, Акольцев; в Волынской губ., с. Авратын: Шлапак, Переймибіда, Порохончук; в городах Пенза и Харьков, на Дальнем Востоке: Мутилин.
Thanks: Т.В.1

Share

66

Re: Записи про НАРОДЖЕННЯ у метричних книгах

был на заработках, принес выписку. Как вариант
У меня в одном селе просто вклеивали выписку. Был момент, когда восприемниками у одних моих "односельцев" с Черниговщины восприемниками были другие земляки с района на Винничине.
А крещение на Полтавщине

Share

67 ( 21-12-2015 18:06:43 змінене kuks70 )

Re: Записи про НАРОДЖЕННЯ у метричних книгах

подкиненная... (Одесский облархив, ф.37, опись 3, дело 100, 6 стр. или 8-й разворот файла)

Post's attachments

nkem.jpg
nkem.jpg 108.75 kb, 1 downloads since 2015-12-21 

You don't have the permssions to download the attachments of this post.
Поиск предков в Херсонской губ.: Лапа, Лаппа, Кривошея, Бабенко, Стародуб, Твердоступ, Дубровинский; в Екатеринославской губ.: Белемеря (Беломеря), Дядькин, Балдинов, Вергелес, Вегеря, Магдычавский, Бабич, Милюк, Коваленко, Бойе, Бабаенко, Акольцев; в Волынской губ., с. Авратын: Шлапак, Переймибіда, Порохончук; в городах Пенза и Харьков, на Дальнем Востоке: Мутилин.
Thanks: Алена, Т.В.2

Share

68

Re: Записи про НАРОДЖЕННЯ у метричних книгах

подкиненную под домъ купца Ивана Горшкова неизвестно кемъ ночью въ первомъ часу

Населені пункти: Качкарівка, Кам'янка (Херсон. пов.), Нижня Сироватка, Гребенниківка, Васильківка (Сум. пов.), Мала Дівиця (Прилуц. пов.), Оленівка, Володимирівка, Ольгинка, Стила (Олександрів. пов.), Рубіжне (Вовчан. пов.), Боромля, Ясенок,  Жигайлівка, Охтирка (Охтир. пов.), Пищики, Вереміївка (Золотон. пов.), Говтва (Говт. пов.), Гомільша, Дудківка (Зміїв. пов.), В. Куськівці, Синівці (Кременец. пов.), Собичин, Біловіж, Сущани (Овруч. пов.)

Share

69

Re: Записи про НАРОДЖЕННЯ у метричних книгах

kuks70 пише:

...10 (р.) 10 (кр.) февраля 1874 года - Анна   Полтавской губ., Лубенскаго уезд., Оржицкой (?) вол., х. Духо-Иржавца (?) ....

   Сухо-Иржавца...
Очень интересные записи, особенно о подкидыше!!!!!

Thanks: kuks701

Share

70 ( 08-01-2016 22:28:39 змінене kuks70 )

Re: Записи про НАРОДЖЕННЯ у метричних книгах

каждый раз что-то этакое... (ГАОО, Ф.37, опись 2, дело 95)

Post's attachments

child.jpg
child.jpg 217.81 kb, 6 downloads since 2016-01-08 

You don't have the permssions to download the attachments of this post.
Поиск предков в Херсонской губ.: Лапа, Лаппа, Кривошея, Бабенко, Стародуб, Твердоступ, Дубровинский; в Екатеринославской губ.: Белемеря (Беломеря), Дядькин, Балдинов, Вергелес, Вегеря, Магдычавский, Бабич, Милюк, Коваленко, Бойе, Бабаенко, Акольцев; в Волынской губ., с. Авратын: Шлапак, Переймибіда, Порохончук; в городах Пенза и Харьков, на Дальнем Востоке: Мутилин.

Share