Міжнародний генеалогічний форум * International Genealogical Forum |
Ви не ввійшли . Будь ласка , увійдіть або зареєструйтесь .
то вероятней всего овчар какой-то (от кошара).
Крім офіційних теродиниць є «міжфракційні», якщо порівняти з фракціями ВР. У нас наприклад, до сих пір вживається слово КУЩ, для кількох сусідніх сіл, які належать до різних сільських рад і навіть до різних районів. Кущова нарада керівників с/г, кущова школа, кущові змагання. Можливо кущ колись був кошем, або тут кущ, а десь кіш чи кош використовували для неформальних теродиниць.
А от вдова нашого овчара називалась ОВЧАРКА.
Встретилась фраза в исповедной - оного Иоанна Пустовойтенка родной брат Иоанн кошовой - 1802 год.
И как это понимать в селе под Фастовом? Что, действительно и тут, т.е. РП, в начале 19 века еще были козаки?
В документах по Київській і Чернігівській губ. за 2-гй пол. 19 ст. зустрічаються записи людей, як козаків. Також зустрічав, що в деяких селах Херсон. губ. був внутрішній поділ на сотні
В документах по Київській і Чернігівській губ. за 2-гй пол. 19 ст. зустрічаються записи людей, як козаків. Також зустрічав, що в деяких селах Херсон. губ. був внутрішній поділ на сотні
Що значить зустрічаються? По Чернігівській як і Полтавській губернії - це штатний стан до самого 1917 року.
Розкажіть будь-ласка, що саме Вам зустрічалось по Київській.
по Чернігівській і Полтавській губерніях цей стан зберігся до самого кінця РІ поки їх не позаміняли гражданами.
В документах по Київській і Чернігівській губ. за 2-гй пол. 19 ст. зустрічаються записи людей, як козаків. Також зустрічав, що в деяких селах Херсон. губ. був внутрішній поділ на сотні
Що значить зустрічаються? По Чернігівській як і Полтавській губернії - це штатний стан до самого 1917 року.
Розкажіть будь-ласка, що саме Вам зустрічалось по Київській.
зараз важко знайти, це були метрики
метрики якого села за які роки?
в панських селах Правобережжя козаки - це селяни, що виконували поліцейські обов'язки для пана. Людей на панщину іт ін.
в прикордонних до Лівобережжя також козаки з тамтешніх сіл.
є ще ті, що послужили в ополченні в 1812 ітп.
навіть до 20 ст. зустрічалися!
ось що я знайшов колись у ЦДІАК:
інвентар осідлості козаків та шляхти Корсунського староства. 1791 рік (фонд 8, опис 1, справа 15)
Хоча Січ була зруйнована не одне десятиріччя!
Здавалось би до чого тут Січ.
literat.ug.edu.pl/~literat/glogers/0021.htm
Kozak. Pochodzenie Kozaków odnosi się do tej epoki tatarskiej, w której wiele pogranicznych miast na Rusi dla własnego bezpieczeństwa i osłony przed Tatarami urządzało lekkie oddziały konnicy nazwane Kozakami. Nazwa ta wziętą została wprost od wyrazu tatarsko-dżagatajskiego kazak, znaczącego żołnierz-ochotnik lekkozbrojny bezżenny. Doskonale to pochodzenie objaśnił już Gwagnin w XVI w., powiadając: „Kozak, Kazak jest słowo tatarskie i wykłada się jakoby chudy pachołek, zdobyczy sobie szukając, nikomu nie jest poddany, a za pieniądze komu chce służy.” W końcu XV i na początku XVI w. napotykają się już nazwy rozmaitych Kozaków. Polacy nazwisko ich brali zawsze w znaczeniu Kozaków ukraińskich i zaporoskich. Po tatarsku Ukraina zowie się Kazak wilejati. Słowianie atoli i Polacy, a zwłaszcza ich poeci i pieśniarze ludowi, pod wyrazem Kozak rozumieli nietylko ukraińca, ale w ogólnem znaczeniu dzielnego mołojca, hajdamakę i najezdnika.
Kozak. Dnia 7 maja 1790 roku sejm uchwalił uformowanie dwuch pułków Kozaków. Komisja wojskowa podała do ogólnej wiadomości d. 14 maja tę nową formację wraz z jej etatami, zachęcając obywateli do oddawania do tych pułków swych nadwornych Kozaków. W końcu maja zawarte zostały umowy z Janem Potockim, rotmistrzem kawaleryi narodowej, starostą kaniowskim, oraz z księciem Józefem Poniatowskim generał-lejtnantem na werbowanie owych Kozaków. Pułki liczyły po 1,000 głów. – Zawiązkiem dla pułku Kozaków ks. Poniatowskiego było 400 doborowych Kozaków granowskich, ofiarowanych przez ks. Czartoryskiego, pięknie umundurowanych i na dzielnych koniach. Połączono ich z Kozakami berszadzkimi, korsuńskimi i innymi, i sformowano z nich pułk o dziesięciu pełnych sotniach pod nazwą „Wiernych Kozaków”. 40 najpiękniejszych mołojców ks. Poniatowski dobrał do swego boku, którzy wraz z dwoma oficerami pełnili ciągle przy nim służbę. Dowódcą pułku był pułkownik Stanisław Urbanowski. Ubiór składał się z żupaników karmazynowych, kontuszów i szarawarów czarnych. Książę Poniatowski, z chwilą formacyi tego pułku stawszy się jego atamanem, począł nosić ową burkę historyczną, przez tych Kozaków przyjętą, którą mając na sobie, w Elsterze utonął. Była ona tkana z długiej czarnej sierści wielbłądziej, materją karmazynową podbita i tak lekka, że podobno trzech funtów nie ważyła. Pułk Kozaków posiadał dziarską kapelę złożoną z 12 trąb, 2 oboi, 2 klarnetów, 4 waltorni, 2 zelów i t. d. Muzykanci mieli złote galonki naszyte na kontuszu. Pułk ten odznaczył się pod Dubienką. Wszyscy oficerowie bez wyjątku, jak twierdzi Ochocki w swych pamiętkach, otrzymali krzyże wojskowe. B. Gemb.
Очень не люблю читать польские тексты - ничего в голове не остается. Понравилось замечание Л.Похилевича, что польский язык надо кирилицей писать - тогда все понятно.
Обзавелась переводчиком - может кому тоже пригодится - translate.ua/uk/on-line?domain=o … -ukrainian
Вот как он перевел вышеподанный текст
Козак. Походження Козаків відноситься до цієї татарської епохи, в якій багато пограничних міст на Русі для власної безпеки і прикриття перед татарами влаштовувало легкі відділи konnicy, назване Козаками. Та назва взяту лишилася проти од виразу tatarsko-dżagatajskiego kazak, значущого легкоозброєний неодружений солдат-доброволець. Досконало це походження пояснив вже Gwagnin в XVI ст., powiadając: "Козак, Kazak є татарське слово і викладається наче худий прислужник, здобичі собі шукаючи, нікому не підданий, а за гроші кому хоче служить". Наприкінці XV і на початку XVI ст. натикаються вже назви різноманітних Козаків. Поляки прізвище їх брали завжди в значенні українських і запорізьких Козаків. Після tatarsku Україна zowie себе Kazak wilejati. Слов'яни атолів і поляки, а особливо їх поети і народні співаки, під виразом Козак розуміли нетільки ukraińca, але в ogólnem значенні відважного mołojca, гайдамаку і najezdnika.
Козак. Дня 7 травня 1790 року сейм ухвалив формування dwuch полків Козаків. Військова комісія подала до загального повідомлення d. 14 травня цю нову формацію разом з її штатами, заохочуючи громадян до віддавання до цих полків своїх надвірних Козаків. Наприкінці травня складеними були угоди з Яном Potockim, ротмістром національної kawaleryi, старостою kaniowskim, також з князем Юзефом Poniatowskim generał-lejtnantem на вербування тих Козаків. Полки лічили по 1,000 голів. - Зав'яззю для полку Козаків ks. Poniatowskiego було 400 добірних Козаків granowskich, жертвованих через ks. Czartoryskiego, прекрасно обмундированих і на відважних конях. З'єднано їх з Козаками berszadzkimi, korsuńskimi і іншими, і сформовано з них полк про десять повних sotniach під назвою "Вірних Козаків". 40 найпрекрасніших mołojców ks. Poniatowski підібрав до свого боку, які разом з двома офіцерами виконували безперервно при нім службу. Командувачем полку був полковник Станіслав Urbanowski. Наряд складався з żupaników
то вероятней всего овчар какой-то (от кошара).
А по поводу такой версии... что-то слабо верится, чтобы после палиивщины и Палия, что в Фастове сидел, посполитые вдруг сами стали святую для украинцев козацкую лексику, т.е. в данном случае слово кошовой, стали употреблять для пастухов... трудно в такое поверить...
А по поводу такой версии... что-то слабо верится, чтобы после палиивщины и Палия, что в Фастове сидел, посполитые вдруг сами стали святую для украинцев козацкую лексику, а т.е. в данном случае слово кошовой, стали употреблять для пастухов... трудно в такое поверить...
Надо начать с того, что употребил ее священник в записи. "Святую козацкую лексику" легко применяли для обозначения панских служек. А чего он там был кошевым можно только гадать. Может отаман каких-то чумаков.
... Может отаман каких-то чумаков.
А вот это интересная версия...
В свое время на википедии uk.wikipedia.org/wiki/%D0%94%D0% … E%D0%BD%29 не было вообще ничего. То что сегодня - это моя работа (кроме джерел - это уже кто-то другой постарался).
Но там был, и есть сегодня, флаг и герб.
Вот, что нашлось по этому поводу в интернете - Герб Дмитровского сельсовета - щит пересечен золотом (символ достатка) и зеленью; в верхней части дерево жизни и два петуха, серебряный крест; в нижней части колесо - символ чумаков, две головки соли, колос - символ победы жизни над смертью.
Использованы материалы буклета "Символика Фастовского района (к 85-летию Фастовщины)".
Т.к село (по которому сделана запись) срощенное - состоит из двух сел и одна сельрада - то верхняя часть герба - это пивнянская часть (церковь и само название Пивни), вторая нижняя должна касаться Дмитровки - чумацьке колесо та скибки солі (а может и обоих сел).
Вот єто оно наверное и есть!!! Чумакували.
Всем большое спасибо!
Вопрос-размышление для знатоков темы казачества.
Известно, что несмотря на широкое заселение иногородними казацких земель во второй половине 19 века, те практически не имели прав - таких как, например, обучать детей в школах или пользоваться медицинскими услугами, и т.д. Они как бы были людьми более низкого сословия в сравнении с казаками.
А вот как часто встречались браки между казаками и неказацкими сословиями и было ли это вообще распространено на территории Кубанской области?
www.ryaboshtan.ru/kazaky_4.htm
Помимо прямого зачисления в казачье сословие, пополнение казачьего населения происходило за счет зачисления вступивших в брак с казаками иногородних женщин. Надо отметить, что с последней трети XIX в. приток в состав казачьего сословия был незначительным. В 1908 г. число зачисленных в казачье сословие равнялось 4618 чел., что составляло 0,4% от численности казачьего населения области. В 1909 г. это число равнялось 5015 чел. В том числе женщин, вступивших в брак с казаками в 1908 г. – 2804, в 1909 г. – 3219.[34]
[34] Мартыненко Д.М. О состоянии области и войска за 1908-1909 год. Извлечение из отчета Начальника области и Наказного Атамана Кубанского казачьего войска//Кубанский сборник. Т. 15. Екатеринодар, 1910. С. 6-7; Т. 16. Екатеринодар, 1911. С. 6-7.
Прізвище Козак зустрічається у Йосифинській метриці 1785–1788 років.
24 родини у 14 селах від Львівщини до захіної Лемківщини.
Цікаво-це козаки з Подніпров'я переселилися на Лемківщину, чи лемки що були у складі козацких загонів повернулися додому...?
Цікаво-це козаки з Подніпров'я переселилися на Лемківщину, чи лемки що були у складі козацких загонів повернулися додому...?
ймовірно це т.з. надвірні козаки. Приватновласницькі формування, що виконували роль міліції в маєтках. В невеликих - кілька козаків, в великих цілі загони. Найвідоміший 18 ст. - Іван Гонта.
Звісно саме прізвище може з'явитись з багатьох причин. Навіть в насмішку над тихим сумирним чоловіком.
Проте гадаю в РП 18 століття це, в першу чергу, професійне прозвище як Мельник, Гуменний, Побережник ітп.
Принаймні, по Вінницькій області маю ряд підтверджень.
Прізвище Козак зустрічається у Йосифинській метриці 1785–1788 років.
24 родини у 14 селах від Львівщини до захіної Лемківщини.
Цікаво-це козаки з Подніпров'я переселилися на Лемківщину, чи лемки що були у складі козацких загонів повернулися додому...?
якщо поляки, греки, волохи, тощо були козаками, то чому лемки не могли?
Мариненко пише:Прізвище Козак зустрічається у Йосифинській метриці 1785–1788 років.
24 родини у 14 селах від Львівщини до захіної Лемківщини.
Цікаво-це козаки з Подніпров'я переселилися на Лемківщину, чи лемки що були у складі козацких загонів повернулися додому...?якщо поляки, греки, волохи, тощо були козаками, то чому лемки не могли?
та я й не заперечую, що могли, навіть навпаки.
просто ніде не читав про міграції з центру України на захід, а от про переселення, особливо у 17-18 ст. з заходу у центр знаю. як правило переселялися томущо була вільна земля та пільгові роки, те чого не було на Лемківщині.
Казаки после ликвидации сотенно-полкового устройства на левобережье остались как низший коасс на селе и присутсвовали до 1912 года.В метрических записях так и писали в 19 столетии "казак или казачка".Казаки и крестьяне по имущественному стану не очень отличались друг от друга.Основное отличие - отношение к воинской службе.Казачья семья должна давать была солдата.
Казаки после ликвидации сотенно-полкового устройства на левобережье остались как низший коасс на селе и присутсвовали до 1912 года.В метрических записях так и писали в 19 столетии "казак или казачка".Казаки и крестьяне по имущественному стану не очень отличались друг от друга.Основное отличие - отношение к воинской службе.Казачья семья должна давать была солдата.
у 1918 році теж писали ще "козак-козачка"
Казаки и крестьяне по имущественному стану не очень отличались друг от друга.
Оте "не очень отличались" чудово описано в "Козачці" Марка Вовчка.
Здравствуйте, подскажите пожалуйста, в записи о моих предках в ревизской сказке написано : малоросийские козаки платящие оклад по пяти рублей с души по ревизии 170/5 года. Что это за ревизии и где их искать ?
В указанной Вами РС (что за РС?) только по Вашим предкам написано это? других аналогичных записей нет?
Нет , написано по всем жителям козакам, только года разные, у кого 170/9, у кого 170/8 .
Добрый день, ищу информацию о казаках, оставшихся после переселения Черноморского казачьего войска на Кубань.
Знаю, есть посемейные списки тех, кто остался в архиве Краснодарского края, а у нас есть что то подобное?
И кому они потом подчинялись? Служили дальше или ушли в отставку?
Буду очень благодарна, кто подскажет направление поисков.
И может кто занимался историей этого войска и подскажет, как шел набор, есть ли данные, откуда были казаки.
Добрый день, ищу информацию о казаках, оставшихся после переселения Черноморского казачьего войска на Кубань.
Знаю, есть посемейные списки тех, кто остался в архиве Краснодарского края, а у нас есть что то подобное?
И кому они потом подчинялись? Служили дальше или ушли в отставку?
Буду очень благодарна, кто подскажет направление поисков.
И может кто занимался историей этого войска и подскажет, как шел набор, есть ли данные, откуда были казаки.
Не зовсім зрозуміле питання. На Кубань переселилась тільки певна кількість запорозьких і так званих городових козаків. Більшість залишилась, частина з них втратили козачий стан.
Яка географія Вас цікавить? Де Ви проводите пошуки?
Добрый день, ищу информацию о казаках, оставшихся после переселения Черноморского казачьего войска на Кубань.
Знаю, есть посемейные списки тех, кто остался в архиве Краснодарского края, а у нас есть что то подобное?
И кому они потом подчинялись? Служили дальше или ушли в отставку?
Буду очень благодарна, кто подскажет направление поисков.
И может кто занимался историей этого войска и подскажет, как шел набор, есть ли данные, откуда были казаки.
Не зовсім зрозуміле питання. На Кубань переселилась тільки певна кількість запорозьких і так званих городових козаків. Більшість залишилась, частина з них втратили козачий стан.
Яка географія Вас цікавить? Де Ви проводите пошуки?
Vlad S., может у меня не совсем достоверные источники (www.cossackdom.com/articles/a/an … lentsy.htm), но читала, что переселилось примерно 13 тысяч человек, а осталось около 2000 тысяч.
Меня интересует предместье города Ольвиополя Голта, в 1815 году упоминается полковой есаул в отставке и возможно тот же человек есть в Відомісті Війська Bipнux козаків Чорноморсъких про кількість старшин i козаків, які на землі Війська знаходяться селища, i скільки в них ocіб чоловгчої та жіночої cmami, 1791 р., листопада 30.
Если это один и тот же человек, то я ищу, где он мог остаться на службе и где жил в период с 1893 по 1815 год.
notizia, проглянув одним оком статтю. Це трішки не ті козаки, про яких я думав)) Вибачайте.
Форум працює на PunBB , за підтримки Informer Technologies, Inc span >