1 ( 01-11-2016 14:44:04 змінене kbg_dnepr )

Тема: Похорон та споминання

Лемківський похорон https://www.youtube.com/watch?v=Sv_zbJI … e=youtu.be

Пошук предків: Глушак (Брянськ.) Ковальов Федосенко (Могилевськ.)
Оглотков (Горбат. п. НГГ) Алькин Душин Жарков Кульдішов Баландин (Симб. губ.)
Клишкін Власенко Сакунов Кучерявенко (Глухів)
Кириченко Бондаренко Білоус Страшний (Новомоск. Дніпроп.)

Share

2

Re: Похорон та споминання

Похорони в Іваниці кінець 1960-х

Post's attachments

пх2.JPG
пх2.JPG 95.44 kb, 1 downloads since 2015-04-04 

You don't have the permssions to download the attachments of this post.
Поперека, Сенько, Сердюк, Дорошенко, Нужний, Калюжний (село Іваниця,  Сумська обл), Єлисеєнко(Шияновський до  серед. 18 ст.),Фесенко(с.Деркачівка)
Thanks: kbg_dnepr2

Share

3

Re: Похорон та споминання

Початок 1970-х. Вперше в похоронній процесії використана автомашина.

Post's attachments

img113.jpg
img113.jpg 55.23 kb, 1 downloads since 2015-04-04 

You don't have the permssions to download the attachments of this post.
Левицький г.Рогаля, Левкун, Юращук, Стефурак, Кріпчук, Козьмин, Шовгенюк, Зеленевич, Ревтюк, Ґрещук, Вертипорох, Ківнюк, Чуревич, Панько, Данилюк, Жолоб, Мельничук, Ванджура, Козловський, Лесюк, Горішний, Попик, Дмитрук, Дудка, Микитишин, Литвинюк, Gut, Kremer
І-BY78168/ Н. Тесть,(ЧЖЖЧ) І-Р37
Thanks: ГіП2

Share

4

Re: Похорон та споминання

Ще:

Post's attachments

img112.jpg
img112.jpg 42.37 kb, 3 downloads since 2015-04-04 

You don't have the permssions to download the attachments of this post.
Левицький г.Рогаля, Левкун, Юращук, Стефурак, Кріпчук, Козьмин, Шовгенюк, Зеленевич, Ревтюк, Ґрещук, Вертипорох, Ківнюк, Чуревич, Панько, Данилюк, Жолоб, Мельничук, Ванджура, Козловський, Лесюк, Горішний, Попик, Дмитрук, Дудка, Микитишин, Литвинюк, Gut, Kremer
І-BY78168/ Н. Тесть,(ЧЖЖЧ) І-Р37
Thanks: ГіП2

Share

5

Re: Похорон та споминання

Один з відомих описів православних похоронних ритуалів - це гоголівський "Вій" (читання Євангелія біля труни).

Пошук предків: Глушак (Брянськ.) Ковальов Федосенко (Могилевськ.)
Оглотков (Горбат. п. НГГ) Алькин Душин Жарков Кульдішов Баландин (Симб. губ.)
Клишкін Власенко Сакунов Кучерявенко (Глухів)
Кириченко Бондаренко Білоус Страшний (Новомоск. Дніпроп.)
Thanks: ГіП2

Share

6

Re: Похорон та споминання

У нас не прийнято фотографувати похорон, але одна стара хуторська фотка є. Коли не було попів, то ходили читати Євангеліє "читаки". У нас сусід був такий, Тит(ко) Семенович Васильченко, 1910 р.н., з Воронежчини родом, царство йому небесне! Ще був дід Момот з виселеної станиці Пензенської, старіший, комсомольський актівіст 20-х років. Коли й читаки не було, то бабці самі співали "Вечная пам'ять!"

Прізвища українські та народів чорноморського регіону

Share

7

Re: Похорон та споминання

Я згодна, фотографувати покійника або інших на похороні особисто мені неловко. Але я просто щаслива, що хтось сфотографував рідню біля гроба прабабки - це чи не єдина сімейна фотографія тридцятих років.

Пошук предків: Глушак (Брянськ.) Ковальов Федосенко (Могилевськ.)
Оглотков (Горбат. п. НГГ) Алькин Душин Жарков Кульдішов Баландин (Симб. губ.)
Клишкін Власенко Сакунов Кучерявенко (Глухів)
Кириченко Бондаренко Білоус Страшний (Новомоск. Дніпроп.)
Thanks: Balymba2

Share

8

Re: Похорон та споминання

Согласен с вами, такие фотографии -бесценный клад, вокруг покойника, одни родственники!

Thanks: Balymba1

Share

9

Re: Похорон та споминання

На похорон у селах, на відмінність від міст, раніше ходило багато людей - сусідів, знайомих та інших односельців. Отож, біля труни могли стояти всі, а не тільки родичі. Найбільш цінними у цьому плані є групові фотки весіль. Там переважно родичі.

Прізвища українські та народів чорноморського регіону

Share

10

Re: Похорон та споминання

kbg_dnepr пише:

Один з відомих описів православних похоронних ритуалів - це гоголівський "Вій" (читання Євангелія біля труни).

Я щось тому Гоголеві не схильний дуже вірити після колядування в ніч перед Різдвом. Наскільки знаю, покійника на ніч у церкві або в хаті ніколи не залишали сам-на-сам з "читакою".

Прізвища українські та народів чорноморського регіону
Thanks: Ann1

Share

11

Re: Похорон та споминання

похорони с. Сопин Погребищенського району Вінницької області.
дата невідома, але не менше 50 років тому

Share

12

Re: Похорон та споминання

Звернімо увагу на попереднє фото - всі чоловіки, навіть малі хлопці, без шапок!

Прізвища українські та народів чорноморського регіону
Thanks: Ann1

Share

13

Re: Похорон та споминання

Ярематойсамий пише:

Звернімо увагу на попереднє фото - всі чоловіки, навіть малі хлопці, без шапок!

А що тут дивного?

Левицький г.Рогаля, Левкун, Юращук, Стефурак, Кріпчук, Козьмин, Шовгенюк, Зеленевич, Ревтюк, Ґрещук, Вертипорох, Ківнюк, Чуревич, Панько, Данилюк, Жолоб, Мельничук, Ванджура, Козловський, Лесюк, Горішний, Попик, Дмитрук, Дудка, Микитишин, Литвинюк, Gut, Kremer
І-BY78168/ Н. Тесть,(ЧЖЖЧ) І-Р37

Share

14

Re: Похорон та споминання

Balymba пише:
Ярематойсамий пише:

Звернімо увагу на попереднє фото - всі чоловіки, навіть малі хлопці, без шапок!

А що тут дивного?

То Вам, слава Богу, не дивно, а в нас дедалі стає дивнішим. Нас на вході у школу заставляли шапки скидать, а тепер можуть у хату зайти й швендяти цілу годину в якійсь бирці, як так і положено.

Прізвища українські та народів чорноморського регіону
Thanks: ГіП1

Share

15

Re: Похорон та споминання

фото із сусідньої Деркачівки. Біля гробу покійного, в центрі, моя бабуся тримає на руках свою меншу сестру. Мала 1931 року народження, тож фото орієнтовно 1934 року. Скоріше за все ховають бабусиного вітчима і батька малої, який помер від тифу в голодовку. Прабабусі не видно, кажуть лежала в гарячці, та все ж вижила.

Post's attachments

File0003.jpg 105.58 kb, 1 downloads since 2015-04-05 

You don't have the permssions to download the attachments of this post.
Поперека, Сенько, Сердюк, Дорошенко, Нужний, Калюжний (село Іваниця,  Сумська обл), Єлисеєнко(Шияновський до  серед. 18 ст.),Фесенко(с.Деркачівка)

Share

16

Re: Похорон та споминання

Коли був малим, бабуня водили мене по всіх похоронах на нашому краю станиці (бо ні на кого було бросити вдома). Пам'ятаю, що коли ховали місцевих, то майже завжди хтось один або два голосили за покійником. Звичайно, то були жінки. Казали, що голосити треба обов'язково. Потім помалу цей звичай забувся, і я вже про те й не згадував, якби не читав книги про старі часи та з етнографії. Але у 1992-му ховали троюрідного брата. Оскільки його привезли з містечка на рідне кладовище, то багато родичів прийшло просто з дому. Прийшла й двоюрідна баба, матері покійного рідна тітка та хрещена мати, Вєра Петровна, 1926 р.н., яка жила поблизу. Я скоса спостерігав за нею, бо добре її знав змалечку (мені вона була свахою), то з усієї публіки був найстаровинніший й найцікавіший суб'єкт і від неї можна було чогось сподіватися. І не помилився. Баба Вєрка подивилася, що мати кричить уривчасто, не до ладу, хтось там пхикає у жменю, хтось втирає сльози, підіткнула добре кінці хустки чи шалі, одну заціпивши зубами, (це в неї така фішка була перед серйозним ділом - діловою розмовою, купівлею товару, лайкою тощо) і заголосила на всю душу, так, як у старовину - наче по нотах, приказуючи, ойкаючи. То був гарний фольклорний твір і вияв неабиякого таланту. Почали плакати чи не всі, подоставали платочки. Це тривало десь 4-5 хвилин, потім баба Вєрка протяжно ойкнула й повільно розігнулася, відходячи від покійника. То було останнє голосіння, яке я чув і бачив.

Прізвища українські та народів чорноморського регіону

Share

17

Re: Похорон та споминання

Ярематойсамий
як позаштатний кубанець, поясніть будь-ласка, це справді в таке рушники еволюціювали?

звідси www.gazeta.ru/politics/2015/10/2 … 0087.shtml

Share

18

Re: Похорон та споминання

AppS А що саме Ви маєте на увазі? Не знаю, це в тому Калінінському р-ні такий звичай, чи скрізь там по Чорноморії. Вони зупиняються на кожному перехресті й кидають на обидва боки полотенця, одівачку, обувачку. Ото ж, мабуть для того й навішали на хрест стільки мануфактури. В нас при виносі покійника з дому рушники або жіночі хустки вішають на вінки (по два - носовички часто), на машину на кронштейни дзеркал з обох сторін по рушнику, на руку тому, хто несе труну й кришку(віко) по рушнику, на хрест один рушник (його зніме той, хто ніс хрест), хвіртку зачиняють, перед тим всі виходять з подвір'я, потім ті, що остаються вдома, заходять, а хвіртку зачинять і зав'язують рушником. Я ніколи там не був на похороні, вперше бачу, а сестри розказують. Тутешня сестра була у свата на похороні, я в неї ще якось попитаю. Труну (домовину) часто на рушниках непорізаних опускають, а потім їх копачам віддають.

Прізвища українські та народів чорноморського регіону

Share

19

Re: Похорон та споминання

День пам'яті всіх померлих

Тоді ще не було лампадок і штучних квітів, отже, й бізнесу не було.Мама попросила десь кілька церковних свічок і, коли стемніло, ми пішли на урізький цвинтар.Нового ще не було.На той цвинтар колись дала землю моя прабабця Теодозія Страшівська.Тому  прадіда поховали просто біля входу до церкви.Десь там під горбком, порослим цупкою довгою травою, спочиває і її тіло.Бог знає – де. Ми надто часто покладаємось на його пам’ять. А місце для нового цвинтаря, на схилі гори Ласки  вибирала моя мама Іванна, голова сільради.

Ми пішли, коли стемніло.1 листопада – для нас день, коли люди відвідують рідні могили і запалюють в темряві свічки.Це – гарно і зворушливо. Священики не мають до того жодного стосунку.Вони не правлять на могилах, просто  відвідують своїх мертвих.І в цьому обряді є щось справжнє, дуже глибоке і зворушливе. Люди приносять живі квіти і запалюють свічки.Моляться.Переходять з цвинтаря на цвинтар, їдуть у села.Коли їдеш дорогою, бачиш усюди вогні – острови світла.Люди дбають, щоб кожна могила, навіть безіменна, була освітлена.Католицький День всіх святих перетворився в Галичині на День пам’яті всіх померлих. Я завжди брала зайві лампадки, щоб засвітити на забутій могилі з роду, який уже зник чи розвіявся по світах.

Ніхто з них не може пояснити, звідки взявся той звичай,  але він щороку охоплює все більше теренів, і на цвинтар йдуть всі і православні, і католики.Декому за день треба відвідати кілька цвинтарів.Мені мама пояснювала, що це пов’язано з днем смерті Андрея Шептицького, тому при комуністах люди намагалися йти уже ввечері на цвинтар, аби їх ніхто не бачив.2 листопада – поминальний день у римо-католиків, однак на Личаківському цвинтарі свічки запалюють1 числа. Цей день ніби об’єднує всіх християн, нагадуючи, що Бог один для всіх.Ніщо так не примирює як смерть.

Ця тиша, в якій чути  лише шурхіт опалого листя і потріскування свічок, котрі  гасить вітер,ця темрява глибокої осені, ці чорні постаті на тлі освітлених могил, які беззвучно промовляють молитви, запах воску і кислий запах опалого листя – все це затягує, ти не хочеш йти звідси. Можна кружляти алеями міського цвинтаря, а можна просто стояти у вогняному кільці у гірському селі, під старою липою і відчувати, як серце перетворюється на розтоплений віск.Могила, на якій нема свічки, виглядає такою сиротою, що мимоволі починаєш думати, а там і молитись, за того, хто в ній.Тому, де це можливо, церковні громади запалюють свічки на кожній могилі, вшановуючи всіх, а не   лише свої родини, які і тут оселилися вкупі – цілі роди.

А на Личаківському цвинтарі я спускаюсь на поле військових поховань, де не всюди свічки.І найменше їх горить, де поховані вбиті на цій війні, що її вперто називають АТО. Там ще вінки, нема надгробків, і свічки, запалені ще зранку, догоріли давно.У темряві важко прочитати написи на стрічках, бо хрест завалений вінками з пластиковими квітами. Як же їм там самотньо.

pahutyak.com/%D0%B4%D0%B5%D0%BD% … %B8%D1%85/

Пошук предків: Глушак (Брянськ.) Ковальов Федосенко (Могилевськ.)
Оглотков (Горбат. п. НГГ) Алькин Душин Жарков Кульдішов Баландин (Симб. губ.)
Клишкін Власенко Сакунов Кучерявенко (Глухів)
Кириченко Бондаренко Білоус Страшний (Новомоск. Дніпроп.)
Thanks: kseniya781

Share

20 ( 01-11-2016 15:56:45 змінене сергей-гродовка )

Re: Похорон та споминання

Вопрос к Ярематойсамий:
як позаштатний кубанець, поясніть будь-ласка, це справді в таке рушники еволюціювали?
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Вообще повязывать полотенце на крест при похоронной процессии - это для того, чтобы "крестоносцу" в плечо не так сильно давило. Ну а разноцветными украшать наверное для того, чтобы показать, что человеческая душа идёт в намного лучший мир.

Ищите и обрящете. (Мф 7, 7.)

Share

21

Re: Похорон та споминання

сергей-гродовка Виправіть пост 20, бо заблокується тема!

Прізвища українські та народів чорноморського регіону

Share

22

Re: Похорон та споминання

Беньковский, Иван Францевич. Смерть, погребение и загробная жизнь по понятиям и верованию народа / Ив. Беньковский. - Киев : тип. Корчак-Новицкого, 1896. - [2], 33 с.
https://search.rsl.ru/ru/record/01003673352

Принципово пишу (і відповідаю) українською, бо для мене це важливо.

Share

23

Re: Похорон та споминання

kbg_dnepr пише:

Я згодна, фотографувати покійника або інших на похороні особисто мені неловко. Але я просто щаслива, що хтось сфотографував рідню біля гроба прабабки - це чи не єдина сімейна фотографія тридцятих років.

Ну якщо фотографування присутніх ще можна зрозуміти, то для чого було знімати самих покійників окремо, я не знаю (невже і забобонів ніяких проти цього не було?). Маю досить давнє таке фото і воно, чесно кажучи, в дитинстві щоразу викликало малоприємні відчуття, коли сідали переглядати старі знімки, а воно звідкись випадало.

Thanks: kuks70, Алена2

Share

24

Re: Похорон та споминання

я не знаю для чего фотографировали покойников отдельно другие... , но
у меня есть несколько таких фото, очень близких, чтобы помнить какими они уходили и кто был рядом.

Поиск предков в Херсонской губ.: Лапа, Лаппа, Кривошея, Бабенко, Стародуб, Твердоступ, Дубровинский; в Екатеринославской губ.: Белемеря (Беломеря), Дядькин, Балдинов, Вергелес, Вегеря, Магдычавский, Бабич, Милюк, Коваленко, Бойе, Бабаенко, Акольцев; в Волынской губ., с. Авратын: Шлапак, Переймибіда, Порохончук; в городах Пенза и Харьков, на Дальнем Востоке: Мутилин.
Thanks: Алена1

Share